Low FODMAP Diet mod din irritable tyktarm

Der er mange som døjer med en irritabel tyktarm, eller også kaldet for en nervøs tyktarm. Det er meget forskelligt hvordan folk reagere på sygdommen. Der er nogen som døjer med det næsten hver eneste dag, hvor andre kun oplever at have en nervøs tarm i korte perioder. Det kan være meget svingende når du oplever problemet, og det er derfor umuligt at sige præcist, hvor lang tid der går før den irritable tarm forsvinder, hvis den overhovedet forsvinder.

Symptomer

Hvis du føler at du er meget oppustet, har ofte meget luft i maven eller har et meget skiftende afføringsmønster, så er der en stor chance for, at du døjer med en nervøs tarm. Symptomerne kommer oftest hver dag, og det sker efter du har spist. Det er meget sjældent folk oplever symptomerne om natten, imens de sover.

Årsag til den nervøse tyktarm

Man har længe ledt efter et svar på, hvorfor der er så mange som oplever disse tarmproblemer. Desværre er årsagen stadig ukendt. Det eneste man har kunnet konkludere indtil videre er, at den nervøse tyktarm oftest kommer hos folk, der har haft en maveinfektion. Stress kan være med til at forværre dine symptomer meget, så det er klart bedst hvis du ikke har stress.

Slip af med din nervøse tarm

Hvis du døjer med en nervøs tarm, så er der ingen tid at spilde. Du kan nemlig ikke gå og vente på, at problemet selv forsvinder. Mange der har haft eller stadig har en irritabel tarm, har døjet med problemet i flere år. Low FODMAP Diet kan hjælpe dig af med den nervøse tarm, og det tager omkring 4-8 uger før alle dine symptomer skulle være helt væk.

Hvad er low FODMAP Diet?

Low FODMAP Diet er en ny diæt, som er udviklet af en australsk diætist. Diæten går ud på, at du ikke må spise de fødevarer, som kan medføre en irritabel tarm. Det er primært de forskellige slags kulhydrater som forværre situation. Det vil derfor være en god idé at spise efter Low FODMAP Diet, så vil du hurtigt opleve at symptomerne allerede efter en uges tid bliver bedre, oftest en helt del bedre. Det kan tage 4 til 8 uger før alle dine symptomer forsvinder alt efter hvor slemme symptomerne er. Når du oplever at symptomerne forsvinder skal du stadig passe på med FODMAPS fødevarerne, da dine symptomer hurtigt kan vende tilbage, hvis du ikke passer på.

Skriv et svar